مقایسه تزریق هفتگی داروی dulaglutide با تزریق روزانه ی داروی liraglutide

اول آگوست 2014- مقایسه ی تأثیر داروی dulaglutide ساخت شرکت Eli Lilly که  یکبار در هفته تزریق می شود با  داروی liraglutide که بصورت روزانه  (با نام تجاری Victoza ساخت کمپانی  Novo Nordisk) تزریق می گردد، نشان داد که هر دو دارو دارای تأثیراتی بسیار مشابه بر مقدار هموگلوبین A1C هستند

محققین دانشگاه ایالتی اوهایو با راه اندازی این تحقیقات در9  کشور، این دو دارو را بر روی 599 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 که 18 سال و بالاتر سن داشتند، آزمایش کردند. این افراد روزانه حداقل 1500 میلی گرم متفورمین دریافت می کردند و مقدار هموگلوبینA1C   آنها بین 7 تا 10 درصد بود. از این بیماران  در دو گروه ثبت نام گردید: 299 نفر از آنها با داروی dulaglutide و 300 نفر با داروی liraglutide تحت درمان قرار گرفتند.

پس از 30 هفته، میانگین کاهش مقدار هموگلوبین A1C درمیان بیماران گروه دولاگلوتید، 1.4- درصد و درمقابل در گروه لیراگلوتید برابر با 1.36- درصد گزارش شد که از نظر آماری تفاوت قابل توجهی با هم نداشتند.

سایر تفاوت ها در میان  این دو گروه از نظر آماری قابل اغماض بود: 20 درصد از افراد گروه دولاگلوتید و 18 درصد از افراد گروه لیراگلوتید از عارضه ی جانبی تهوع شکایت داشتند،  12درصد از افراد هر دو گروه به اسهال مبتلا شدند. 7 درصد از بیماران دریافت کننده ی دولاگلوتید و 6 درصد از افراد گروه لیراگلوتید استفراغ را تجربه کردند. 6 درصد از افراد هر دو گروه به دلیل عوارض جانبی این داروها از این مطالعه  خارج شدند. هیچکدام از بیماران  دو گروه  به هیپوگلایسمی شدید مبتلا نشدند. در بیماران دریافت کننده ی dulaglutide، میزان اپیزودهای هیپوگلایسمی در مدت یکسال برابر با 0.34 بود درحالیکه برای بیماران گروه liraglutide برابر با 0.52 گزارش گردید.

منبع:

diabeteshealth.com